herdenkingslint




"Please do not remove" Kesselberg (Duitsland) 5 mei 2012

 

In memoriam

Onderweg van Saarbrücken naar Speijer heeft het vliegtuig PIPER/PA-28-161 op 3 mei 2002 de boomtoppen geraakt van de Kesselberg (662 m) in Duitsland en is gecrasht op GPS coordinatoren Google Earth:

N 49°17’12.65’’ - O 8°02’26.78’’

Op 4 mei, de dag van dodenherdenking, is het vliegtuigwrak met de 3 omgekomen piloten gevonden in de bossen van het Phalzer Wald. Deze dag was de verjaardag van een van de vliegtuigpiloten, Richard Vermeulen mijn lief.  

10 jaar na dato is dit herdenkingslint geplaatst.

 

 


Remove before flight

3 mei 2002 Umfallstelle 660 m. Ort: Kesselberg. Drei insassen todlich verletzt. PIPER/PA-28-161.

4 mei 2002: Sleutelhanger van een van de piloten, Richard Vermeulen, is teruggevonden op de plek van de vliegtuigcrash. De stof gerafeld en besmeurd met aarde. De tekst 'remove before flight' staat symbool voor de veiligheidsinstructies in de luchtvaart.


Ontwerp

In het ontwerp van het herdenkingslint is de tekst veranderd in ‘please do not remove’ met vermelding van de namen van de 3 weduwen, de datum van 4 mei 2012 en de Nederlandse vlag. Aan de voorzijde van het lint staat de datum van de vliegtuigcrash 3 mei 2002, het vliegtuig PIPER/PA-28-161, de namen van de 3 omgekomen piloten, de tekst 'in memoriam' en de datum van 4 mei 2012.



De afmeting van het lint is manshoog, een verwijzing naar de piloten. Er hangen 2 labels aan het lint met een mededeling van de kunstenaar.


 


4 mei is de datum voor dodenherdenking. 10 jaar geleden is op deze dag het vliegtuigwrak opgespoord. Deze dag was ook de verjaardag van een van de omgekomen piloten.


 






Een wandeling

De route van de wandeling vanuit Edenkoben naar het hoogste punt van de Kesselberg in Duitsland.

Op 5 mei 2012. 

 


De plek

Aan de hand van de GPS coordinatoren wordt de plek gezocht waar het vliegtuig gecrasht is. Het lint wordt opgehangen aan een eik vlakbij het hoogste punt van de Kesselberg.

De GPS coördinaten zijn:

N 49°17’07’’ - O 8°02’33’’



10 jaar na dato

Het lint hangt in weer en wind en de vergankelijkheid zal uiteindelijk zichtbaar worden. De vergankelijkheid van het bestaan.

 


Mist

Na het ophangen van het herdenkingslint komt tijdens de afdaling van de Kesselberg een dichte mist opzetten.

10 jaar geleden is het vliegtuig PIPER/PA-28-161 ook in een zeer dichte mist terechtgekomen op 3 mei 2002. Het vliegtuig vloog van Saarbrücken naar Speijer en heeft onderweg de boomtoppen van het hoogste punt van de Kesselberg geraakt en is gecrasht.

Door het slechte zicht is destijds het vliegtuigwrak pas een dag later gevonden.


Afbeelding invoegen   
Op 5 mei 2012 is het herdenkingslint op de plek van de vliegtuigcrash opgehangen. Op 1 november 2013 (Allerheiligen) heb ik moeten constateren dat het lint door onbekenden is weggehaald en geen tijd heeft gekregen om te vergaan. Een dag later (Allerzielen) heb ik goed rondgekeken op de plek en het herdenkingslint niet gevonden. 
 
 

 
Gedicht
Naar aanleiding van het filmpje van het herdenkingslint heeft Dirk Engelage een gedicht geschreven. "Mooi dat beeld van stilte, de namen traag bewegend op de wind". 
 
In memoriam
Remove before flight
Ontwerp
Wandeling
De plek
10 jaar na dato
Mist
Herdenkingslint weggehaald
Gedicht

naar boven